Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, mars 14, 2007

Sådant jag inte förstår

Tillåter mej att vara skeptisk, för att inte säga direkt avvisande, mot senaste skolförslaget signerat majoren och hans kumpaner.

Jag kan visserligen förstå poängen med fler betygssteg. Två personer med godkänd kan mycket väl ligga på helt olika kunskapsnivåer, så att frustrerade elever mitt i dagens betygssystem önskar fler nivåer förvånar mej inte. Samtidigt är jag helt övertygad om att fler steg på betygsskalan kommer leda till ännu mer taktikval och strategiska överväganden hos eleverna - tvärtemot vad regeringen önskar. I radion sa ministern sej vilja gynna pluggande. Men Jan Björklund, genom betyg uppmuntras eleverna till strategiska val. Man uppmuntras till kortsiktig korvstoppning och prioriterar de ämnen som är lätta att få bra betyg i. Lära för livet är det oftast inte att tala om. Och jag kan ärligt talat inte klandra eleverna, de har ofta inte speciellt mycket att välja på.

Om man verkligen ville gynna ett livslångt lärande vore det bättre att fokusera på vad man faktiskt lär sej istället för vilken bokstavs- eller sifferkombination man kan tänkas få. Vid antagning till universitet vore specifika antagningsprov betydligt mer relevant. Om jag vill plugga biologi - spelar det då någon roll vad jag hade för betyg i historia? Seriöst?

Dessutom, jag avundas inte lärarna. Satsningen på fler betygssteg tycks inte efterföljas av satsningar på fler lärare. I vanlig ordning är regeringen förtjust i åtgärder som syns mer än de gör nytta. Och ofta när jag kommenterar regeringens skolpolitik känns det på sin plats att citera Lars Winnerbäck.

"Dom stora männen har en ny plan. Det är att kriminalisera symptomen medan sjukdomen sprids."

Inga kommentarer: