Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, mars 16, 2007

S&M - nu även för kvinnor

Våra två så kallade catch-all-partier är på jakt efter kvinnorna.

Intressant. Kanske S&M skulle sluta med något så fånigt som särorganisering i kvinnoförbund? Låt kvinnorna vara med i partiet istället, dela med er av makten - gubbar! Vad s-kvinnor eller m-kvinnor driver för frågor är fullständigt ointressant (förutom möjligen i respektive parti), eftersom det inte går att rösta på dem. Sen undrar jag ifall inte moderaterna borde mjuka upp sitt motstånd mot kvotering. Bloggade om kvotering häromveckan. Nog är det talande att ett parti som så styvnackat är emot kvotering lockar så få kvinnliga väljare?

2 kommentarer:

Lars sa...

Hmm...nu drar du nog ändå lite förhastade slutsatser. S&M är ju knappast de enda partierna med kvinnoförbund. Hört talas om centerkvinnorna kanske (förvånande att jag kan nåt om det :P)? Nu vet inte jag exakt hur många av centerpartiets röster som är kvinnliga, men skulle förvåna mig om det var något anmärkningsvärt där. Skulle inte skylla på att den ojämna könsfördelningen i rösterna för S6M beror på att de har separata kvinnoförbund (eller att de är emot kvotering för den delen), men jag är å andra sidan förvånad att det är någon som röstar på dem öht :P.

Johan sa...

jag menar ju att just förekomsten av kvinnoförbund i allmänhet leder till att det blir färre kvinnor i partiet och därmed färre kvinnor närmare makten.

men, centerpartiet får väl på sätt och vis anses vara ett undantag från min tes. Karin Söder var väl både första kvinnan på en tung ministerpost och första kvinnliga partiledaren.

man kan ju konstatera att borgerliga regeringar varit först med både kvinnliga utrikesministrar och finansministrar. fast då har det inte varit moderater på posterna.