Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, mars 15, 2007

Min finska kandidat


Gjorde ett test hos YLE om vilken kandidat jag skulle rösta på i finska valet på söndag. För enkelhets skull valde jag att rösta i Helsingfors. Min kandidat blev den 22-åriga vänsterförbundaren Anna Tammisto.

Först på åttonde plats kom den gröna Ouli Alanko-Kahiluoto.

Fast Anna höll jag med till 88% och Ouli 81%. Ingen större skillnad.

Nu har jag visserligen inte rösträtt i Finland, fast min farmor kom från Finland till Sjuhäradsbygden en gång på femtitalet.

4 kommentarer:

Emma sa...

Spännande! Så här blev mitt resultat för samma valkrets:

1. Alanko-Kahiluoto, Outi gröna 81%

2. Relander, Jukka gröna 80%

3. Ravela, Reko vf 79%

4. Lehtinen, Rafael fkp, Saari, Juhani vf & Takkinen, Heikki fkp 78%

Emma sa...

Fast min finlandssvenska är å andra sidan inte den bästa. Vad är t.ex. "Snuttjobb"?

Anonym sa...

Outi verkar vara en bra kandidat...

1.Alanko-Kahiluoto, Outi gröna 84%
2.Aarnipuu, Tiia vf 83%
3.Vasankari, Jaakko vf 82%
4.Tammisto, Anna vf 82%

//Tom

Johan sa...

emma. du är mer grön än mej! snuttjobb tja... jag gissar på att det är lågstatusjobb med kasst betalt. McDonalds typ.

tom. kul att se du att du läser bloggen. Outi är definitivt finska gröna favorit. Sen önskar man väl såklart Maria Wetterstrands man lycka till. Fast han kandiderar i valkretsen "Egentliga Finland".