Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, mars 22, 2007

Att leva som man lär


Min kollega i valrörelsen, Lise Nordin, jobbar numer för miljöpartiet i regionen. Häromveckan berättade hon om ett möte hon hade varit på, jag bad henne gästblogga om det. Varsågod, Lise.

Ägarrådet är samrådsorgan åt Västtrafiks ägare. På mötet jag besökte nyligen hade de temat "Kollektivtrafiken och miljöarbetet" och diskuterade hur viktigt det är att få fler att ställa bilen och åka kollektivt. En sjukvårdspartist från Skaraborg klampar in sent och säger - "Kan vi inte börja mötena vid en tid som passar med de stora tågförbindelserna, så att vi i styrelsen har en chans att åka kollektivt hit?" Självklart tänker jag, gör de inte så redan, det gör vi alltid på Miljöpartiets egna möten. Men politiker från olika partier skakar förvånat på sina huvuden och en säger hånfullt - " Vaddå ska vi börja mötet 10.28 när ditt tåg kommer in till Göteborg?" Flera skrattar och någon flikar in att det är skönt att kunna ta bilen till mötena för ibland kanske man inte ska åka hem direkt efteråt. Sen anses den diskussionen färdig och man fortsätter titta på figurerna som visar hur viktigt det är att kollektivtrafiken får större andel av alla resor.

Lise - politisk sekreterare (mp) Västra Götaland

1 kommentar:

Johanna Falk sa...

Klockrent!

/Johanna