Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, februari 02, 2007

Värt att lyssna på

Nästa vecka kommer författaren och debattören Renzo Aneröd till Borås och medverkar på ett arrangemang på Cafe Röda Rummet ovanpå stadsbiblioteket. Tisdag 6/2 klockan 19:00 är det som gäller. Jag kommer definitivt vara där. Trots att jag inte alltid håller med i vad han säger så är Renzo tvivelsutan en av de mest intressanta skildrarna av dagens samhälle.

Första gången jag stötte på Renzo var det när han var gitarrist, låtskrivare och språkrör för den testuggande vänsterinriktade hårdrockspunkgruppen E.A.K på nittitalet. Minns en konsert jag såg med dem på Musikens Hus i Göteborg hösten 1999. Återsåg honom sedan som författarnamn på kultursidorna flera år senare. Hans debutroman Löftet hade kommit ut, en bok som trollband mej en natt våren 2004. Den handlar om vad han kallar 'den understa världen'. En läsvärd skildring av ett Sverige långt utanför a-kassa och Svenssonliv. När Renzo pratar om arbetarklass, och det gör han gärna, så är det just dessa som avses.

Jag tror det kan bli en spännande och tänkvärd kväll.

Inga kommentarer: