Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, februari 05, 2007

Varför ljög ni?

Jag påpekar mer än gärna att de flesta politiker faktiskt brukar försöka göra vad de sagt att de ska göra. Måhända är vissa lite otydliga med att påpeka det faktum att de inte kommer få egen majoritet efter valet. Men ändå, nog försöker de flesta. Ifall de sitter i en majoritetsställning brukar de dessutom lyckas ganska bra.

Fast vad gäller fildelning finns det inte mycket annat att säga än att de flesta politiker ljög i valrörelsen! Fildelningslagen är inte alls på gång att ses över - tvärtom kanske den kommer skärpas.

Jag minns paneldebatter på gymnasieskolor i både Borås och Tranemo, företrädare för de andra partierna lät som papegojor när de instämde i min (och för den delen centerpartistens) kritik av fildelningslagen.

Och ändå kan DN skriva:

"Intresset för att se över fildelningslagen har ­svalnat betydligt efter valet. I stället förbereds en lagändring som kan leda till skärpt jakt på dem som olagligt laddar ned musik och filmer från internet."
Fast alla tycker ju inte så.

"Miljöpartiet har som enda parti tagit ställning för i princip fri nedladdning och att fildelning tillåts för privatpersoner som inte har som syfte att tjäna pengar på upp- eller nedladdningen."
Jag är grymt besviken på de andra partierna. Vad ska man säga? Och jag frågar de andra som deltog i debatterna i Borås och Tranemo, ni vet vilka ni är, flera av er läser bloggen. Varför ljög ni?

Och man kan ju gratulera de sex gråa ungdomsförbunden till att fullkomligt sakna inflytande i sina moderpartier, hur står ni ut?

Dessutom gratulerar jag Piratpartiet, riksdagen 2010 känns helt plötsligt inte som något orealistiskt. Jag som trodde de etablerade partierna skulle vara kloka nog att desarmera fildelningsfrågan inför nästa val. Nu häller de istället bensin på elden. Och jag förstår faktiskt inte.

2 kommentarer:

Tony sa...

Ja, det är faktiskt bedrövligt. Hoppas att (c) står på sig, och förpassar förslaget om en ny och skärpt lagstiftning till papperskorgen.

Johan, något säger mig att du redan filar på en debattartikel!?! Annars bör du göra det.

Johan sa...

jorå, jag filar förfullt :) vi får se ifall jag får ihop ngt.