Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, februari 09, 2007

Nio meter brons provocerar.

Sossarna i Borås säger nej till Pinocchiostatyn. Även Sverigedemokraterna aviserar ett nej (vilket väl inte gör någon förvånad, eftersom de brukar rösta som sossarna). Jag har även svårt att tänka mej att vänstern kommer komma till någon annan slutsats. Både Fredrich och Stefan dissar stayn. Fast visst vore det spännande ifall vänstern gick emot sossarna och röstade med majoriteten ;)

Att Pinocchio kunde bli en fråga som så tydligt skulle skilja majoritet och opposition åt trodde jag faktiskt inte. Framförallt inte då kultur- och byggnämnderna enhälligt sade ja till statyn förra året.

Det finns tveksamheter kring förfarandet med statyn, måhända är det detta som fått sossarna att köra över sina nämndledamöter. Eller är det måhända ett sätt att ge de många Pinocchiokritikerna på tidningens insändarsida ett parti att rösta på 2010?

Jag vet inte, men att spekulera är ju alltid kul.

Tomas säger till tidningen att Pinocchio inte är någon frälsare. Han har rätt. Men Pinocchio är inte heller någon katastrof. Utan en fråga som fått på tok för stora proportioner. Insändaren jag skickade in till tidningen i morse om behovet av global rättvisa berör faktiskt ett betydligt viktigare ämne...

Den elaka sidan av mej frågar sej om inte sossarna borde fundera över vilka de sätter på sina nämndplatser. I höstas ansåg de att det 70-tal ordinarie och ersättare de har i kommundelsnämnderna hade fel angående bemanningsservice, och nu har 10-15 bygg- och kulturnämndare haft fel.

Den mer snälla sidan av mej konstaterar att det naturligtvis är bra att s-fullmäktigegruppen tar sitt ansvar att företräda folket gentemot facknämnderna.

Å andra sidan - vad vill "folket"? Den mesta kritiken på insändarsidan rör motivet och inte förfarandet (som ju är vad politikerna kritiserar). Hade det varit mer uppskattat bland insändarskribenterna med en nio meter hög ullsax eller en nio meter hög knalle? Tillåt mej tvivla. Dessutom sägs ju tecknaren av Pinocchio komma från Boråstrakten.

Jag tycker fortfarande statyn är ganska cool. Men, precis som Tomas säger, Pinocchio är ingen frälsare. Jag säger nja!

3 kommentarer:

Anne-Marie Ekström sa...

Jag håller med dig Johan. Det finns viktigare frågor att diskutera. Integrationen bland annat.
PS. Jag ska snart lägga upp en länklista på min blogg.Du kommer att vara med.

Anonym sa...

Läste Pinochetstaty först. Men men, inte mer högerinriktat än sossarna, låtsas-vänstern och andra.

Anonym sa...

Naturligtvis finns viktigare frågor, men det innebär inte att boråsarna går med på detta hån. Borås betraktas redan med löje, och det blir knappast bättre av det här.

Och jo, jag är övertygad om att betydligt fler hade accepterat en knalle eller en ullsax. Eller mest ryckt på axlarna. Självfallet går det att hitta motiv som betydligt fler ser ett värde i. Om man vill.

Pinocchio är dock bara trams. Han symboliserar lögn och via kulturimperialisten Disney även ytlighet och kommersialism - vilket i och för sig passar bra in i handelsstaden Borås på sitt sätt. Det kanske är så ni resonerar.