Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, februari 07, 2007

Magkänslan

Funderar lite kring dramaturgi, proportioner och mediastrategier. Således bråket mellan salladsbaren med det vämjeliga namnet Wild 'n fresh och facket.

Låt oss gå igenom förutsättningarna. 24-årig tjej mot fackförbund, med blockadvakter och uppenbarligen en hel del cash. 24-årig tjej mot stöddiga äldre fackpampar. En mot många. Borde inte nån skickat fackfolket på mediahanteringskurs? Förstår de inte vart sympatierna kommer hamna? I konflikter mellan vad som tycks vara David och Goliat faller det sig ofta naturligt att hålla på David.

Missförstå mej inte nu. Jag tycker kollektivavtal är en schysst grej. Och oroas av vad som tycks vara en nedmontering av vissa trygghetssystem (som iofs är orättvisa från första början, men det är en delvis annan historia). Och en anledning till varför den moderate arbetsmarknadsministern och lobbyisterna i Svenskt Näringsliv legat lågt är ju att de i grund och botten gillar kollektivavtal. Men är det nån som tror att fackets och kollektivavtalens ställning har stärkts bland folk i allmänhet efter åtta veckors David vs Goliat-kamp i medierna?

Politik, för det är vad det handlar om, är inte alltid en fråga om vad som är rätt enligt regelboken. Utan vad som känns rätt i magen. Det borde facket tänkt på. Kanske de borde rådfråga folket på 68:an. De har genom åren varit väldigt skickliga på just dramaturgi och media. Fast kanske är de lite stukade efter valförlusten i höstas?

5 kommentarer:

Stefan Lindborg sa...

"Och en anledning till varför den moderate arbetsmarknadsministern och lobbyisterna i Svenskt Näringsliv legat lågt är ju att de i grund och botten gillar kollektivavtal."

Menar du allvar? Urban Bäckström (SN:s VD) har ju i allra högsta grad använt sig av konflikten i sin argumentation om försvagad rätt till konfliktåtgärder.

Johan sa...

åfan. måste jag ha missat. slarv. men jag tycker ändock att Svenskt näringsliv inte synts så mkt i debatten kring konflikten som man hade kunnat tänka sej.

brother sa...

annars gillar jag sättet hon gör sorti på, skyller allt på facket och glömmer att tala om att det var en rätt planerad åtgärd (jag inbillar mig att graviditeter är rätt planerade iaf). Dokusåpa ftw.

Stefan Lindborg sa...

Här kommer ett exempel:

http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/konfliktregler/article23546.ece

Johan sa...

brothaa. visstfan är det en dokusåpa. en politisk sådan, och facket har fått rollen av bad boy. vilket är synd.

stefan. okej, jag missade det. sorry :)