Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, februari 06, 2007

Ett rungande nja!

Att Borås kommunstyrelse igår sa ja till Pinocchiostatyn letade sej under eftermiddagen ut till de flesta tidningar. TT-meddelandet dök upp lite här och där.

Själv har jag faktiskt svårt att säga varesej ja eller nej till statyn. En niometers staty är faktiskt ganska coolt. Samtidigt som jag frågar mej vad Pinocchio har att göra i Borås? Kommunen blir i stort sett bjuden på statyn. Vilket å ena sidan är bra, då den kostar skattebetalarna väldigt lite pengar. Medan det å andra sidan väcker intressanta och viktiga frågor om vilka som har rätt till det offentliga rummet. Fast då kan man kika på de flesta av byggnaderna kring Stora Torget, anskrämliga sextitalskolosser. Eller för den delen polishuset - mer öststatskänsla får man nästan leta efter. Fast att de med pengar tidigare kunnat köpa sej plats i det offentliga rummet är väl inget försvar för att man ska få göra det nu?

Jag blev dock lite förvånad när jag läste att sossarna och vänstern avstod från att ta ställning i kommunstyrelsen och kommer vänta till frågan kommer upp i fullmäktige. Har ni inte hunnit ta ställning internt än eller? Kulturnämnden och byggnämnden har sedan tidigare sagt enhälligt ja, jag tror det var uppe i de nämnderna förra våren. Då tog vi i miljöpartiet ställning. I valrörelsen var det inget parti alls som valde att profilera sej i frågan. Ibland fick jag snarast känslan att partierna ville undvika att Pinocchio blev en valfråga.

Vilket leder oss in på den folkstorm som faktiskt uppstått om statyn. Om jag har inte har helt fel så har lokalavisen aldrig blivit bombad med så många insändare om en enskild företeelse. Att offentlig konst berör är bra och nyttigt. Många har dissat den, andra har försvarat den. Jag antar att det, i vanlig ordning, framförallt är de missnöjda som har låtit göra sin stämma hörd. Om missnöjet kvarstår kanske det parti som tydligast dissat Pinocchio drar vinstlotten i nästa val. Vad vet jag? Men återigen, vad jag kan minnas från valrörelsen, så talade inte speciellt många politiker om Pinocchio. Varesej i positiva eller negativa ordalag.

Själv har jag svårt att ta ställning till en staty jag aldrig sett. Därför känns det på sätt och vis ganska skönt att vara ersättare i fullmäktige och därmed inte trycka på någon voteringsknapp. Men om jag hade fått göra det hade jag sannolikt lagt ner rösten.

Således, ett rungande nja till Pinocchio!

5 kommentarer:

Magnus Haglund sa...

Äsch, det är väl klart att den ska upp! Aldrig har jag varit så lockad att besöka Borås som nu (eller iaf när statyn är på plats).

Anna Röd sa...

Har ni knappar på riktigt? Och sen när finns du på blogger Magnus?

Magnus Haglund sa...

Sen ett par veckor. Jag föll dit till slut. Och vem vet, kanske blir det en blogg en dag också.

Johan sa...

magnus. kul att höra någon utomstående som gillar statyn. får jag citera dej i fullmäktige? :) och välkommen till blogger föresten.

anna. japp! har ni inte det i lund? wimps!

Magnus Haglund sa...

Javisst och tack!