Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, februari 10, 2007

En nedladdande politikers försvarstal

I Kinna har en klassisk skivaffär tvingats gå i graven - Bert Karlsson (ex Nyd) rasar mot politikerna och fildelningen.

Som vanligt ser Bert Karlsson inte längre än näsan räcker och har blicken mest fäst i sin egen välfyllda plånbok.

Är det att undra på att en skivhandel på landsbygden får slå igen när skivbranschen mest satsar på Idoltävlingar, melodifestival, singelhits som blir musikvideos och kommersiella radiokanaler som spelar samma 15 låtar dygnet runt?

Varför skulle en person som nöjer sej med ovanstående gå och köpa skivor när man på några sekunder kan tanka ned nån av dessa låtar? På några minuter har man fått ner alla låtarna och kan därmed gå nöjd och glad i ett halvår till dess nästa skvadron skitlåtar lanserats. Skivbranschen har grävt sin egen grav!

Jag är skiv- och musikälskare, har över 900 skivor i samlingen och sörjer att min skrala student- och fritidspolitikerekonomi inte tillåter mej att köpa skivor i den omfattning jag vill. Jag tycker det är tråkigt när en skivaffär tvingas lägga ner, men är samtidigt inte förvånad. Själv har jag faktiskt väldigt sällan köpt skivor från just lantliga skivhandlare. Till stor del beror det på deras begränsade möjligheter att erbjuda vad jag vill ha och dels för att de måste hålla högre priser än postorderjättar - sorgligt men sant. De flesta av mina skivor har jag antingen köpt från just postorderjättar (näthandel de senaste 7-8 åren) eller från betydligt mer informella håll. Genom artisterna själva, på konserter, av kompisar som tröttnat på sina skivor eller från begagnatskivhandlare. I många år hade jag som princip att aldrig köpa skivor som kostade tresiffrigt.

När både de som nöjer sej med halvårshitarna och en skiv- och musikälskare som jag sviker är det inte så konstigt att skivhandlaren i Kinna får lägga ner. Däremot är det väldigt tråkigt.

www.dagensskiva.com kunde härommånaden rapportera att försäljningen minskar i små oberoende skivaffärer samtidigt som näthandel och försäljning vid konserter ökar. Vilket tycks stämma, har någon hört Ginza eller Cdon klaga över vikande försäljning?

Jag framhärdar dessutom i min rätt att ladda ner nya skivor med artister för att istället ha råd att gå och se dem live. Det finns inte mycket som slår en lyckad konsert med ett bra band eller en bra arist.

Tiderna förändras, det gäller även skivbranschen.

Och Bert Karlsson har jag f.ö aldrig sett som en källa till visdom.

1 kommentar:

Erik sa...

Men tycker du alltså inte att Sveriges lagar ska följas? Om du vill ladda ner musik och inte gå till en bensinmack eller köpa dina skivor hos något postorder företag så finns ju det en uppsjö av lagliga alternativ där du kan köpa din musik som du vill lyssna på. Men det är här skon klämmer. Att skivbranschen fått skylla sig själva för att dom var sena med tekniken har ju alltid varit ett hett argument. Men nu då? När det finns lagliga alternativ? Borde då inte majoriteten gå över och köpa lagligt? Nej för gratis är godast och så kommer det alltid att vara. Man ska ta så mycket man kommer över och ge så lite man behöver. Nu är huvudargumentet att det är en personlig kränkning att man inte får göra vad man vill på nätet. Det är klart man inte ska få göra vad man vill på nätet. Det är ju ingen zon för anarki som råder på nätet. Lagar och regler borde ju följas även på nätet. ¨

Summa summarum är att jag tycker att du ska betala för dig så gör du som politiker åtminstone rätt och visar att du tror på lagar och regler. Men det kanske ni inte gör i MP?