Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, februari 26, 2007

De förtroendevaldas kretslopp

För ganska så precis ett år sedan upptäckte vi som brukade häcka på kansliet att mp-Borås hade en ny medlem i våra rullor som var intresserad av att åka på olika saker och ting och att aktivera sej. Heiti Ernits hette han. Det här var precis efter att vi hade satt listorna till de olika valen. Men det bekymrade inte Heiti, han kastade sej in i partiet. Och gjorde storverk. Heiti var en god tillgång i förvalskampanjen, Tomas högra hand och slav under bestyren med vårmarknaden som lyckades infalla samtidigt som vi arrangerade kongress och inte minst en trevlig prick att dricka öl med. När vi fick en ledig plats i miljönämnden framåt sommaren intog Heiti den med den äran.

Igår valde årsmötet Heiti till ny sammankallande i lokalavdelningen och som ett av två kongressombud. En idé som föddes i mitt huvud i höstas - och jag är alltid lika glad när bra idéer blir genomförda. Huruvida man bör gratulera till ett sammankallandeskap i miljöpartiet är väl egentligen tveksamt, men det känns otroligt kul med Heiti på den posten!

Det andra kongressombudet blev Sofia Rönnbäck. Som jag först träffade när hon som nybliven Bäckängit och Grön Ungdom-medlem deltog på samma miljökurs och djurrättsdemo som jag för två och ett halvt år sedan. Några månader senare åkte jag, hon och Tomas på en kurs för nya medlemmar. Resten är, som man brukar säga, historia.

Heiti och Sofia kommer, tillsammans med ersättarna Tomas och Staffan, och för den del GU-ombudet Thony, rula kongressen.

För min del väntar mp-Sjuhärads ledningsgrupp. Och till kongressen åker jag i egenskap av riksvalberedare ifall någon undrade ;)

2 kommentarer:

Heiti Ernits sa...

"Huruvida man bör gratulera till ett sammankallandeskap i miljöpartiet är väl egentligen tveksamt"

Ehum...nu känns det mycket bättre :))

Skämt åsido...tackar!
Det kommer bli tufft att axla arvet efter dig, det har varit fruktansvärt imponerande att se dig i arbete; en boren ledare.
Jag skall försöka göra mitt bästa, och jag hoppas att jag kan få lite tips och hjälp på traven, även i framtiden...ty du lämnar väl oss inte helt? =)

Johan sa...

själv så tänkte jag ju bli sammankallande i sjuhärad nu, så uppenbarligen har jag intet lärt mej :)

ett stort tack för de vänliga orden. och nej, jag försvinner inte helt. tro mej.