Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, januari 28, 2007

Extra! Klimathotet - nu även i Expressen!

Liza Marklund har hajat. Hujedamej vad moderaterna angrep oss i valrörelsen för flygskatten. Jag tror inte de kommande generationerna kommer tacka Fredrik & co.

"Vi kan inte fortsätta att sabotera vår planet på det sätt vi gör just nu. Det har till och med USA:s president George W Bush insett. Han talade, för första gången någonsin, på allvar om klimatförändringarna i sitt tal till nationen tidigare i veckan. Vi måste begränsa oss, och vi måste göra det samtidigt, på hela jorden.
Bensinen måste kosta 15 kronor litern, kanske 20 - inte bara här i Sverige utan överallt. (Nej, det är ingen mänsklig rättighet att bo i glesbygd heller, lika lite som att bo i paradvåning på Östermalm).
Men faktum är att flyget är transporternas miljövärsting. Även om vi hejdar ökningstakten i vårt flygande kommer planen att stå för drygt hälften alla tillåtna utsläppen år 2050.
Att lita på att "marknaden" ska lösa miljöproblemen, både med flygutsläpp och annat, är givetvis både utopiskt och oansvarigt. Marknaden måste styras och kontrolleras med hjälp av politiska ambitioner, annars sväljer den oss hela."


Word!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jepp, det enda rimliga är att kriminalisera inrikesflyget och straffbeskatta utrikesflyget. Samt subventionera järnvägen mer.

För ordningens skull, om nån ramlar in och läser min kommentar, jag är INTE medlem i miljöpartiet eller nåt sånt, det är mina egna stolliga åsikter jag företräder.

MKt_reaktionär

Johan sa...

haha, du är en hardline-gröning MK :)