Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, januari 22, 2007

Babylons torn

Kikade på SVT-dokumentären om Feministiskt Initativ igår.

En intressant dokumentär. Att det var svårt för F! att komma in i riksdagen kan väl inte överraska någon, fråga alla som försökt bilda parti eller ens försöka komma överens i ett redan existerande parti. Det ÄR svårt att komma överens. De flesta politiker har starka viljor. Och att då, helt utan någon som helst partistruktur, försöka kompromissa sej samman och nå riksdagen på 1½ år är riktigt svårt. Aktiebolaget Junilistan kunde nå EU-parlamentet. Men så gör de oxå inte anspråk på att vara någon folkrörelse.
Jag tycker det är riktigt synd att F! helt dissade kommunvalet. För mp och kd gick vägen till riksdagen genom kommunerna och nu tycks ju även Sverigedemokraterna gå samma väg. Och att bedriva aktiv jämställdhetspolitik i kommunerna - det är fullt möjligt.

Ställer mej lite frågande till alla de kommentarer som säger att F! skulle vara Sveriges första femistiska parti. Så är ju faktiskt inte fallet. Även ifall man inte kan tro det kallar sej faktiskt 5 av 7 riksdagspartier för feministiska. Men som vi i miljöpartiet sa för några år sedan: om alla som kallade sej feminister verkligen var det, ja då jäklar!

Lycka till med ökenvandringen, Feministiskt Initiativ. När ni kom var ni en uppfriskande fläkt och blåslampa i häcken på oss andra partier. Kanske kan ni fortfarande spela den rollen. Jag vet inte.

2 kommentarer:

Jonas Nyman sa...

Vad menar du med "aktiebolaget Junilistan"?
Jag förstår det som en mycket kritisk komentar... Vad är det du har emot JL? Vad är fel i deras politik? Kan du vänligen peka på något i deras partiprogram? vh Jonas

Johan sa...

syftade snarare på den, som jag uppfattat det, något märkliga organisationen. som väl i princip saknar medlemmar och ett förtroenderåd med nisse lundgren-kopior? eller har jag fel?

just politiken vet jag inte speciellt mkt om - vet ngn utanför jl det?