Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, januari 17, 2007

Att vara eller icke vara - det är frågan

Årets första fullmäktigemöte går av stapeln nästa vecka, och när handlingarna kom idag framgick det att mötet inleds med en (i och för sej frivillig) samling i Carolikyrkan!

Alltså. Jag förstår inte. Om jag skulle besöka en kyrka vore det som privatperson och inte vad som kan tolkas vara nån slags "rituell" politisk handling. Visst, nog för att jag nån gång tänkt att jag ska besöka Carolikyrkan. Men jag tycker det är djupt osmakligt att ett års arbete i kommunfullmäktige inleds med en samling i en kyrka. Framförallt när Sverige inte har någon statskyrka länge.

Jag väljer min tro själv. Och omifallatt att jag har någon har den inget med min politiska gärning att göra. Tro är en privatsak. Politik är offentlighet. Därför är det mycket viktigt för mej att inte kyrka och fullmäktige sammankopplas.

De får klara sej utan mej där i kyrkan.

1 kommentar:

Heiti Ernits sa...

Ingen är väl gladare än KD =)
Samma sak gäller rättsväsendet, det praktiseras sk. tingspredikan, som har hiskligt gammla rötter.
Och det antas, kan jag tänka mig, applicera ett transcendent moraliskt skimmer över domstolsväsendet...