Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, december 30, 2006

Jag tror inte vi ses i Nangijala


Att Saddam Hussein skulle avrättas var kanske inte speciellt oväntat. Frågan har ju snarare varit när. Men jag ställer mej frågande till att han avrättas utan att rättegångarna mot honom slutförts. Jag ställer mej även frågande till de signaler Vita Huset lär ha skickat så sent som igår om att de ännu inte överlämnat Hussein till irakierna. Å andra sidan har väl amerikanerna velat påskynda avrättningen. Jag menar, rättegångarna hade ju ännu inte kommit att handla om de intima förbindelser Reagan & Bush d.ä hade med Hussein på åttitalet.

Vad man måste fråga sej nu är - vad gynnar freden i mellanöstern? Vilken fred kan man iofs fråga sej. Å andra sidan är det tvivelsutan så att många nu välkomnar avrättningen och tycker det var rätt åt honom. Å tredje sidan har nu Saddam Hussein verkligen blivit en martyr. Jag vet inte. Jag tror inte någon vet.

Men en sak är säker, Irak och mellanöstern är inte en mer säker plats idag än igår. Och dödsstraff är dessutom principiellt alltid fel.

Inga kommentarer: