Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, december 15, 2006

Jag rear ut min själ

Utförsäljningar och minskat statligt ägande är på tapeten.

Något annat är väl inte att vänta med nuvarande regering - ingen, utom möjligen Marita Ulvskog, kan väl säga att den är förvånad?

Därmed inte sagt att man gillar det. Jag är mycket skeptisk mot utförsäljningar och minskat statligt ägande. Det blir oftast sämre för konsumenterna (elmarknaden, någon?). Generella utförsäljningar är inte vidare solidariskt. Samtidigt är jag inte emot all form av utförsäljning. I Borås driver kommunen campingen Saltemad. Jag har faktiskt svårt att se varför kommunen ska driva en camping. Framförallt om det inte är nödvändigt för campingens fortlevnad. Men här är varken mitt eget parti eller den styrande majoriteten helt överens. Frågan hamnade i lokalavisen idag.

Men ledstjärnan för mej är fortfarande vad som är bäst för "konsumenter" och "brukare". Och konkurrensutsättning inom exempelvis vård och omsorg blir sällan bra för andra än aktieägarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är ju rätt hårt för statligt ägande, men just campingar, där har jag också svårt att se vitsen. Men det beror faktiskt på campingens läge och syfte, och ursprung.

Vad gäller utförsäljningar är ju annars kraftbolagen ett gediget fiasko för oss medborgare. Hur många miljarder för billigt såldes exempelvis Birka ut för? 50 miljarder underpris? Jag vet ej. Men media borde granskat sånt hårdare.

Vattenfalls värde borde för övrigt ligga nånstans kring minst 1000 miljarder, det är även en del ekonomer ense om.

MKt_anonume