Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, december 22, 2006

Efter budgeten

Som jag skrev för några dagar sedan har jag lite tankar kring fullmäktige i Borås förfarande där vi röstar kring varenda yrkande i oppositionens budgetförslag.

Jag tycker det är tveksamt att göra så. Majoriteten lägger ju fram ett budgetförslag i sin helhet, och att då som oppositionen gör bryta ut enskilda yrkanden ger ingen helhetsbild.

Dels är det ju så att åtskilliga av oppositionsyrkanden redan finns, mer eller mindre lika, i majoritetsförslaget. Sen är det då vissa som inte finns där. Antingen för att man inte vill samma eller för att majoriteten helt enkelt missat frågan. Jag är glad över att vi röstade ja till v-yrkandet om en höjd habilitetsersättning. Det fanns ett par till yrkanden jag oxå sett att vi kunnat rösta för.

Men det jag vill komma till är att vi lägger fram ett förslag i sin helhet. Och då bör det oxå betraktas som ett sådant. Naturligtvis ska vi debattera, och det ordentligt. Fast att genomföra över 130 voteringar är enligt mej mest att missbruka skattebetalarnas pengar. Under debatten fördes det upp förslag på en förändrad budgetprocess, där man kanske kunde jobba tillsammans mer än man gjort tidigare. Så kan oppositionen sedan lägga fram förslag som faktiskt skiljer sej från majoritetens istället för att vara ganska lika.

Fast det är klart, då kan ju inte sossarna säga att miljöpartiet röstat nej till vindkraft (det står om vindkraft i majoritetsbudgeten). Och sen är ju dessutom så att inget parti får igenom hela sitt valmanifest i första budgeten. Som Tomas påpekade i debatten är det så fiffigt att det kommer tre budgetar till innan nästa val. Jag förstår på sätt och vis oppositionen, men menar att det vore bättre ifall man lade partitaktiken och prestigen åt sidan för att istället samarbeta för boråsarnas bästa. Och det gäller både majoritet och opposition!

Hur gör ni vid budgetbehandlingen i andra städer?

2 kommentarer:

lennart a sa...

Jag har under flera år protesterat mot budgetprocessen, när sex-partierna enats är det kört att komma med nya infallsvinklar. Även om vi skulle lyssna på varann innan budgetarbetet kommer igång på allvar så skulle vi ha tillräckligt mycket att gräla om ändå!

Johan sa...

tror jag med, och då om sådant partierna faktiskt är genuint oense om. snarare än debatt om debatten.

tyckte Ulriks förslag verkade bra. vi får väl se vad som händer.