Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, november 13, 2006

Republiken Sverige

Republikanska föreningen har haft årsmöte och bland annat valt ny styrelse.

Man kan konstatera att styrelsen alltmer framstår som en klubb för politiker :) Å andra sidan gör republikanska föreningen ett gott arbete i konstant motvind, så lycka till!

Nu väntar jag bara på att någon moderat eller centerpartist ska våga komma ut som aktiv republikan. Vem blir den första?

3 kommentarer:

fredrich legnemark sa...

Jag önskar att de kunde trappa upp lite grand bara, öka agiterandet för republiken!
Just nu går det ju i trivseltempo

/Fredrich, RepF-medlem

Tony sa...

Om man nu på allvar driver frågan om republik borde man väl inse att de som kommer vinna över folks sympatier inte är de människor som vid sidan av journalistkåren rankas som minst betrodda i samhället.

Om man på allvar ville driva frågan om republik, skulle man rekryterat kända människor med annan bakgrund än rent politisk - exempelvis kulturpersonligheter, näringslivsföreträdare, historiker och forskare, mm mm.

Personligen står jag dock kvar i min åsikt om att kungahuset är gulligt, och jag har svårt att bry mig om argument som att det inte är demokratiskt, när vi har en global klimatkatastrof, massvält, psykisk ohälsa och andra - för aktiva politiker - mer relevanta frågor på agendan.

Trots den eventuella kritik som riktas mot statsskicket, så fungerar det ju, och den breda massan av befolkningen är nöjda.

fredrich legnemark sa...

Jo alltså, satt i ett större perspektiv så är prioriteringarna givetvis annorlunda.

Men det hindrar inte att det är en principiell sak, att ingen som inte är demokratiskt vald ska vara statöverhuvud.

Det har varit en del av agendan sedan förra sekelskiftet och det ÄR en poäng med att inte låta makt följa med blodsband, oavsett hur avpolleterat kungahuset är. Det är inget gulligt med ett styrelseskick som har en såpass blodig och odemokratisk bakgrund.

Men likväl, det är inte på dagordningen i mina dagspolitiska uppdrag, jag har inte möjligheten att avskaffa monarkin själv.

Men en dag är republiken & friheten här!