Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, oktober 19, 2006

På nätterna funderar vi

Politik är fascinerande.

Inser hela tiden hur mycket det är jag inte vet. Att pussla ihop en kommunal budget är en ganska komplicerad historia. All ära åt de som kan den konsten.

Jag inser också hur lyckligt lottad man är som aktiverat sej i miljöpartiet. I miljöpartiet är medlemsmötet den högsta beslutande instansen. I miljöpartiet lyssnar de flesta på en och oftast ser miljöpartister snarare till hur driven/engagerad/duktig en person är istället för hur många år den kokat (ekologiskt) kaffe i partilokalen. Därmed inte sagt att kaffekokaren är en oviktig person. Och i mp-Borås brukar det vara någon av de mest kaffetörstande personerna, Staffan eller Tomas, som kokar kaffet.

Men det var inte kaffe jag hade tänkt skriva om.

Funderar kring vallöften. Som jag tidigare sagt menar jag att politiker inte ska ge vallöften. En politiker i en demokrati kan inte LOVA någonting. Utan bara säga vad den VILL göra. Å andra sidan belönar väljarna gärna populism och förenklingar. Miljöpartiets valaffischer lovordades av alla proffstyckare men fick inte massorna att välja miljöpartiet. Däremot lockade den moderata tusenlappen (som nu tycks ha krympt till en femhundring) många.

Politik är fascinerande.

Men samtidigt kul när allt funkar.

Inga kommentarer: