Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, oktober 30, 2006

lön+bonus = bra jobb. lön utan bonus = dåligt jobb. eller?

Näringsministern tillika centerledaren Maud Olofsson tycker att statliga vd:ar behöver bonusar för att göra ett bra jobb.

"Vi måste inse att de här bolagen finns på en marknad och vi måste rekrytera bra vd:ar. Då måste styrelsen kunna göra den bedömningen att de här villkoren ska vi ha för att rekrytera rätt person, säger Maud Olofsson."

Jag frågar mej varför en VD, som redan (med allt rätt) är välbetald, behöver en bonus för att göra ett bra jobb. Jag frågar mej ifall man inte borde söka efter andra VD:ar?

Fast jag kanske är naiv.

1 kommentar:

Tony sa...

"Fast jag kanske är naiv"

Nej Johan, det måste vara Maud Olofsson som är naiv. Hon verkar ha gått på myten om att det finns så få lämpade chefsämnen, och att de därför bör ha obarmhärtigt höga arvoden och bonusar...