Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, oktober 04, 2006

Framåt, marsch!

Nu börjar snart älgjakten. Prostatagerillans andra skvadron (den första är hemvärnet) äntrar skogen och skrämmer såväl djur som människor. Tidningarna kommer fyllas av äckliga hyllningsreportage om de djur som fällts. Det är faktiskt ganska avskyvärt. Jag inser att någon form av jakt måste bedrivas, absolut. Men jag ställer mig mycket frågande till det folknöje jakten är nu. Jägarna bedriver ingen hänsynsfull jakt. De ser inte längre än näsan (gevärspipan?) räcker.

Häromdagen uttalade sej självaste jägarförbundet i lokaltidningen och riktade där hård kritik mot just jägarna. Genom det eviga troféjagandet utarmar jägarna älgstammen. Han från jägarförbundet tyckte till och med att vargen hade skött regleringen av älgstammen bättre än jägarna. Han får det nog inte så kul nu :)

Den jakt som trots allt bör ske borde enligt mej utföras av fast anställda viltvårdare som inte jagar troféer utan är ute efter en fungerande balans mellan älg och människa. Sen kan prostatagerillans andra skvadron ändå få gå ut i skogen varje höst, kanske plocka några liter bär, dricka lite sprit, tjata skit och för den delen uppsöka en och annan skjutbana. Det nöjet vill jag verkligen inte neka dem.

Inga kommentarer: