Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, september 01, 2006

Undersökningen

Kikar på Sjuhärads riksdagsvalsedlar.

De enda partierna som anser att väljarna har rätt att få veta åldern på deras kandidater är miljöpartiet, folkpartiet, centerpartiet och junilistan. Övriga partier anser inte att åldern är relevant när väljarna ska göra sitt val. Trots att ungdomar och pensionärer är underrepresenterade i politiken. Något att fundera på.

Och så en snabb analys av de valsedlar som trots allt satt ut ålder.

Miljöpartiet.
toppkandidat: Lise Nordin, 23 år
äldsta kandidat: Kjell Johansson, 69 år
yngsta kandidat: Pembe Gencoglu, 19 år

Folkpartiet
toppkandidat: Anne-Marie Ekström, 59 år
äldsta kandidat: Arne Röllgård, 73 år
yngsta kandidat: Martin Jonasson, 29 år

Centerpartiet
toppkandidat: Claes Västerteg, 33 år
äldsta kandidat: Ann-Britt Boman, 66 år
yngsta kandidat: Viktoria Haraldsson, 29 år

Junilistan
toppkandidat: Sven Wemmeus, 66 år
äldsta kandidat: Nils Lundgren, 70 år (visste inte att han flyttat till Sjuhärad?)
yngsta kandidat: Anneli Holm, 26 år

3 kommentarer:

Fredrich Legnemark sa...

Jag är ambivalent, å ena sidan skulle vi kunnat göra så, vi har en bra spridning, men å andra sidan ska ju alla politiker i partiet företräda partiets politik, i förlängningen det som tagits som mål på kongressen, således ska det egentligen inte göra någon skillnad.

Jag tycker nog att det är viktigare att man bor i de stadsdelar där man sitter i nämnd.

Anonym sa...

Jag fick reklam från kds (de borde inte ändrat namn), på deras valsedlar står namn, yrke och ålder. Av 75 namn på tre valsedlar fanns ungefär 1 arbetare. Möjligen 3, om man räknar i vid mening. Jag ger mig dock den på att deras 'fiskare' nog äger en egen trålare...och är kapitalist. Det fanns dessutom bara en präst tror jag. Fast många jurister osv.

/MKt_hungrig

Marcus Friberg sa...

I Skåne V har junilistan en kandidat på nitton år! Cred?!