Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, september 15, 2006

Är du grå eller grön? (5/5)

Gillade inte slutdebatten. För mycket sandlåda för min smak. Men Peters avslutningsanförande var mycket bra! Annars måste jag säga att Lars Ohly imponerade.

Under debatten talades det mycket om "vi" och "dom", något som alltid gör mej lika kluven. Jag vill inte se en borgerlig regering, av ganska förklarliga skäl. Samtidigt så har sossarna en hel massa sidor jag ogillar starkt. Å andra sidan har sossarna blivit duktigare på miljö än vad man kunnat tro och vi i miljöpartiet brukar få rätt schysst genomslag.

Men! Tänkte ändå ta tillfället i akt och påminna om att valet faktiskt står mellan grått och grönt. Det finns åtskilliga frågor där rött och blått varit pinsamt överens. Frågor som därför inte uppmärksammats speciellt mycket i valrörelsen. Listar några av de viktigaste.

sänkt rösträttsålder (s+m+fp+kd+c+v gillar inte)
fildelning (s+m+fp+kd+v gillar inte)
eu/emu (s+m+fp+kd och oftast c gillar)
övervakningssamhället (s+fp+m gillar)
vapenexport (s+m+fp+kd+c gillar)
arbetstidsförkortning (s+m+fp+kd+c gillar inte)

Vem var det som sa att valets två huvudmotståndare hette Persson och Reinfeldt?

6 kommentarer:

Johanna Nylander sa...

När det handlar om rösträtt så tycker jag man ska vara myndig vid en och samma ålder. Idag är du barn tills du är 18, och jag är det inte en rätt bra idé att följa FN:s barnkonvention?

Även Mp har sitt omöjliga ersättningskrav för att fildelning ska kunna få vara tillåtet.

EU och EMU är bra grejer :)

Övervakningssamhället har du en stor poäng i.

Fp vill bara exportera vapen till demokratier som respekterar mänskliga rättigheter. Lite orättvist att koppla ihop de med s&m där.

och när det handlar om arbetstidsförkortning så måste det funka först...

:)

Johan sa...

rösträtt. å andra sidan har ju åtskilliga partier nu öppnat upp för att man ska få rösta året man fyller 18. jag ser en poäng i en gemensam "få-göra-saker-ålder". men vi har redan nu differentierade åldersgränser, så då kan man lika gärna löpa linan ut.

fildelning, nåväl, vi röstade iaf inte igenom den nya lagen :)

jag gillar att höra folkpartister prata eu/emu, ni står ju faktiskt för vad vi ni tyvcker, vilket är mer än vad S&M gör.

arbetstidsförkortning är ett måste, det funkar ju inte som det är nu.

jävlar, snart avgörs allt.

Anonym sa...

Sedan Ny Demokrati blev ungefär näst största parti i vårt skolval har jag en grundmurad uppfattning om att man nog bör vara minst myndig för att få rösta.

Mer borde dock göras för att få fler 'förstagångsväljare' att rent faktiskt gå och rösta; enligt Rapport förra veckan så var det 2002 endast 1 av 7 potentiella förstagångsväljare som faktiskt röstade. Det är ju OTROLIGT lågt, så lågt att jag inte ens tror på det. Men, jag orkar inte heller kolla upp det, så nöjer mig med att förfäras.

/nick MKt_förfärad

Anonym sa...

^^^^^

Och där ser man att jag är #pris-skadad märker jag...

Alexander sa...

Johan: Okej, ni röstade inte igenom den nya lagen men kan du förklara vilka som den drabbar som inte redan varit brottslingar?

Anders Wallner sa...

gråellergrön.nu