Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, september 03, 2006

Proletärkomplexet

Vänsterledaren Lars Ohly tycks lida av något slags proletärkomplex. På valsedeln har han titeln "tågmästare" jämte partiordförande. Tycker det känns lite väl ansträngt och tillgjort. Ja, jag vet att Ohly är tjänstledig från jobbet som tågmästare. Men han har trots allt varit riksdagsledamot och därmed heltidspolitiker i tolv år nu. Kanske dags att erkänna det för sej själv?

Själv har jag i fem-sex års tid jobbat till och från inom äldreomsorgen, senast nu i somras. Men jag tycker ändå det skulle kännas närmast fånigt att skriva "omvårdnadspersonal" på valsedeln när det inte är min huvudsakliga syssla. Uppenbarligen saknar jag proletärkomplex.

5 kommentarer:

brother sa...

skulle ju va fett snajdigt att kirra in "teknolog" som titel i telefonkaalogen *fundera*

Johan sa...

haha, go for it, brothaa!

Fredrich Legnemark sa...

Nja, men jag tycker det är viktigt att man inte börjar betrakta sig som en institution ,eller som att man har någon hävdvunnen rätt till det ena eller andra.

Jag skulle nog välja att kryssa personen under den som titulerar sig "politiker" eller "riksdagsledamot"

Johan sa...

instämmer med vad du skriver fredrich, och det är ju därför vi i mp har en rotationsprincip. ut i resten av verkligheten efter tre mandatperioder.

och sen tycker jag gott att aktiva politiker kan våga erkänna vad som faktiskt är.

Rasmus Ling sa...

Ohly har såvitt jag vet varit tjänstledig sedan 1991 (kan möjligen vara 1989), alltså 15 (17) år. Han var partisekreterare innan han blev riksdagsledamot...