Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, september 16, 2006

Diskriminering - nej tack!

I Sverige 2006 är det fortfarande så att kvinnor och mäns insatser i arbetslivet bedöms olika. Det är fortfarande så att den med ett utländskt-klingande namn inte erbjuds jobb i lika hög utsträckning som Erik Andersson. Inte heller är det tillåtet för Lina och Sofie att gifta sig. Miljöpartiet tycker detta är fel.

Vi vill ha ett samhälle där ingen diskrimineras på grund av kön, ålder, etnicitet, sexuell läggning eller funktionshinder. Det må låta självklart. Men när Feministiskt Initiativ valtalade, bland annat på finska, på Stora Torget i lördags stördes torgmötet i en utsträckning jag inte sett något annat parti råka ut för under valrörelsen. Några poliser syntes inte till. Diskrimineringen är fortfarande en brännhet fråga. Något lördagens händelse är ett bra bevis på.

Miljöpartiet vill att diskriminering ska motverkas på alla områden i samhället och att den offentliga sektorn ska vara en föregångare. Vi vill höja skadestånden till enskilda som diskrimineras av företag eller myndigheter. Vi är övertygade om att ifall det sved i kassakistan skulle färre diskriminera.

Låt oss se fram emot ett samhälle där alla välkomna och alla får vara sig själva.

(ännu så länge opublicerad insändare jag skickat till Borås Tidning)

1 kommentar:

Anonym sa...

Diskriminering - nej tack!

Vad jag håller med om det.
Men vad farligt det blir varje gång kvinnor tar ton eller gör något lite mer "nästan bara kvinnor". Det går bra med alla manliga små sällskap men om det är kvinnor som samlas då är det skum-skumt.

Jag har vid utläggning av valsedlar "försvarat" feministiskt alternativs varande. Gudrun Schyman må ha gjort sådant som är mindre bra men i princip alla som "kan tala" av kvinnorna var tydligen fel. OCH MÅNGA PARTIER STÖR JU DET POLITISKA ARBETET - vem har rätt att bestämma vad som får lov att tänkas. Och säger de äldre kvinnorna gärna med moderat färg. "Jag är då åtminstone inte feminist". Man kan inte ordens betydelse. Så naturligtvis kom min självklara kommentar att jag är feminist därför att.... odh om inte MP haft ett bra partiprogram så....

1975 stod jag och tittade på suffragetternas minnesstenar i London och började förstå vilken kamp de hade fört. Ingenting hade jag hört under skolåren om detta men många blodiga krig för mark och makt kunde jag. Fortfarande är det snålt med kvinnohistoria.

Bra att du berättar Johan för tydligen läser många din blogg.

Lycka till i de sista minuterna
av dagen D som i valdag!

Mariann