Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, augusti 02, 2006

Tänk vad man kan få höra när man åker buss

Sen spelaren gick sönder har jag inte längre musik i öronen när jag åker buss. Då får man istället höra samtal på bussen. Igår hörde jag en busschaufför prata med en resenär om mindre lyckade turdragningar och tidsplanering i lokaltrafiken. Han tyckte åtskilliga nuvarande turdragningar var åt helvete och menade att man måste vara politiker för att besluta något så dumt.

Busschauffören har en poäng. Åtskilliga politiker är i övre medelåldern och åker bil. Speciellt många bussåkare finns det inte bland politikerna (de flesta frågar om parkeringsplatser istället för lämpliga busslinjer när det är dags för möte), fast det kan väljarna ändra på i höst ifall de så önskar. Dock är det så att politikerna inte kan kunna allt utan måste lyssna på ansvarig tjänsteman, vilket torde vara trafikplaneraren. Fast med tanke på hur lokaltrafiken funkar på sina håll här i Borås så är jag övertygad om att trafikplaneraren heller aldrig åker buss.

5 kommentarer:

Christopher Sjöberg sa...

Så jäkla sant!

Anonym sa...

Ja...borde vara lag på att vid alla vägbeskrivningar ge kollektivtrafik och cykelväg...samt promenadväg kanske...och så kan bilväg vara frivillig information. :)

Söker ibland på eniro/hitta och andra sidor och önskar att de kunde ge ett bra cykelvägsförslag till diverse ställen. Ska kombinera studierna med arbete på ett stort bilrelaterat företag på Hisingen, och min första fråga var hur man cyklar dit...:)
(Den andra frågan var om facket)

/MKt_mätt

helgonblomma sa...

dessvärre så sant så ... :(

lägg därtill att nästan ALLA politiker/tjänstemän/etc som har möjlighet att påverka har RELATIVT höga löner - och därmed inte så stor förståelse för dem som INTE har det --> och du får en ekvation som förvärrar saken än mer ...

"felaktiga" linjesträckningar
plus
för höga biljettpriser
gör att en del inte har möjlighet eller råd att åka och därmed får du sämre kundunderlag vilket i sin tur ju påverkar underlaget beslutsfattarna har för att försöka titta på linjesträckningarna ...

är i alla fall min teori ...

//helgonblomma

Anonym sa...

Hallå där Johan!

Inte är det med automatik så att äldre inte åker buss.
Det argumentet håller inte.

Enligt en härlig artikel i nyhetstorkans tid så talades det om att singlarna och då företrädesvis även "unga män" använde sig av bil.

Alltså en skön blandning av åldrar i politiken är bra!

Tycker annars att "helgonblomma"
hade bra synpunkter.

Men vi som vill ha mer alternativ i trafiken har varit för tysta och litat på argumentet att det "lönar" sig inte med allmänna kommunikationer.

Men som i alla företag så förändras bilden och så även med kommunikationerna och då måste nya ideer, pr och djärva grepp till.

Marianne

Johan sa...

okej Marianne, jag kanske uttryckte mej slarvigt, jo det gjorde jag. vad jag menade är att politikerna i övre medelåldern oftast inte hör till dem i övre medelåldern som åker kollektivt. självfallet åker folk i alla åldrar kollektivt, även ifall jag tror det är fler yngre än äldre som åker regelbundet.

i övrigt håller jag med dej i det du skriver och glädjs åt dina regelbundna kommentarer! :)