Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, augusti 10, 2006

Tillbaka till framtiden

Miljöpartiet kallas ofta teknikfientligt och bakåtsträvande. Det är något jag inte förstår. Det är inte vi som vill ha statligt subventionerad bensin och därmed hålla kvar landet i oljeberoendet ännu längre än nödvändigt. Det är inte vi som vill att polisen ska jaga fildelare. Det är inte vi som tjatar om arbete-arbete-arbete.

Miljöpartiet gillar miljöbilar, ny teknik och livskvalitet. Är det att vara bakåtsträvande?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm...jag tar varje chans att kombinera ord som "modern", "avancerad", "effektiv", med ord som "ekologisk", "naturlig", "miljövänlig".

Det bär mig visserligen emot en smula att liera mig med ord som "modern", men, man får då tänka på att det visserligen var bättre FÖRR, men i mellanperioden mellan FÖRR och nu så fanns ett "förr" som beskriver den tragiska historieepok av brutal miljöförstöring som vi människor brukar kalla "industrialismen".

Alltså, det VAR bättre förr, bara förr är tillräckligt förr.

MKt_för_förr

helgonblomma sa...

ja *suck* om folk bara fattade t ex att det finns SÅ många nya ("gröna") jobb som går att skapa just i samband med att försöka ställa om till ett uthålligare samhälle - och som till stor del innefattar ny teknik
- framtagande av ny teknik
- producerande av ny teknik och tekniska hjälpmedel avseende energisnålare teknik & teknik som överhuvudtaget sett inte utnyttjar ändliga resurser på samma vårdslösa sätt!
- återvinning av uttjänt teknik

och sen framförallt så FINNS ju redan teknik som gör det möjligt för människor att bo där de trivs bäst - bara viljan och förståelsen etc skulle finnas för att utnyttja den!

Men tyvärr målas som du skriver oftare bilden av de "teknikfientliga gröna" :( :( :(

Men ok, jag är något av datanörd och gillar de tekniska möjligheter som ger hela Sverige en chans att leva! :)

//helgonblomma