Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, augusti 23, 2006

Oops!

Precis som jag tror att en mångfald av partier är bra för demokratin gillar jag mångfald överhuvudtaget. Därför sätter jag det imaginära morgonteet i vrångstrupen när jag läser i lokalavisen att Sverigedemokraterna ställer upp i fyra av sex sjuhäradskommuner, däribland Borås. Jag som trodde vi sluppit dem här och att det värsta vi hade var de, iofs fördomsfulla och populistiska, men ändå rätt harmlösa SPI.

Men med Sverigedemokraterna med i matchen är det ännu viktigare att folk faktiskt går och röstar. Jag vill inte se ett rasistiskt parti i fullmäktige. Det mångkulturella Sverige är här för att stanna, och det tycker jag är bra!

Den för några år sedan avhoppade sverigedemokraten Tommy Funebo brukar rapportera både underhållande och initierat om vad som händer i det lilla blåbruna partiet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

På vilket sätt är sverigedemokraterna ett rasistiskt parti? Avhopparen Funebo slår i ett inlägg fast: "Någon uttalad rasism [...] har aldrig existerat i partiets offentliga dokument och program."

Johan sa...

det är säkert sant.

men att döma av de böcker jag läst om sverigedemokraterna, bland annat den som bygger på funebos material, anser jag de vara ett rasistiskt parti. och i ännu högre grad bestå av just rasister.

det som håller samman sverigedemokraterna tycks vara främlingsfientligheten.

åtminstone förr i tiden ägnades stor energi och att uppdatera hemsidan med info om invandrade som begick brott. utan att på ngt vis sätta brotten i ett sammanhang eller att på ngt rapportera om när "svenskar" begick brott. det tycker jag är rasistiskt.

Anonym sa...

Jag är glad varje valdag som inte SD kommer in i riksdagen, för jag känner mig tyvärr allt mer övertygad om att så kommer att ske :( Jag jobbar på en arbetsplats med (enl uppgift) 80% "invandrare", funkar fint, men om vi inte lyckas lösa stora samhällsfrågor som arbetslöshet (inte alls invandringens fel), bostadsbrist, kriminalitet (upplevd eller verklig), så kommer konflikterna att öka mellan grupperingar i samhället.

När det gäller att uppdatera hemsidan med brott är förresten Sverigedemokraternas kusiner i Nationaldemokraterna 'bättre'

MKt_pessimist

Anonym sa...

"men att döma av de böcker jag läst om sverigedemokraterna, bland annat den som bygger på funebos material, anser jag de vara ett rasistiskt parti. och i ännu högre grad bestå av just rasister."

Du ska nog inte förlita dig så mycket på de böckerna. De är en partsinlaga från en rätt underlig "forskningsstiftelse" som har som mål att motarbeta och kartlägga alla och envar som är kritiska mot den förda invandrings- och integrationspolitiken. Kolla t ex den här snubbens erfarenheter:

http://www.bgf.nu/grazon/elfverson.html

"det som håller samman sverigedemokraterna tycks vara främlingsfientligheten."

Nja. Snarare övertygelsen om att den förda invandrings- och integrationspolitiken inte är bra för landet. Och de har ju en del invandrare som kandidater.

"åtminstone förr i tiden ägnades stor energi och att uppdatera hemsidan med info om invandrade som begick brott. utan att på ngt vis sätta brotten i ett sammanhang eller att på ngt rapportera om när "svenskar" begick brott. det tycker jag är rasistiskt."

Bakgrunden till denna selektiva rapportering står att finna i etablerade medias totala ovilja att uppge förövarnas bakgrund. Den förda invandringspolitiken har ju påfört landet en rätt påtaglig kriminalitet, där invandrare är som mest överrepresenterade vad gäller grova våldsbrott och överfallsvåldtäkter (sådant som det rapporteras mest om i media). Förtigs då bakgrunden konsekvent kommer ju inte medborgarna att kunna se detta och reagera mot den förda invandringspolitiken.

Anonym sa...

"men om vi inte lyckas lösa stora samhällsfrågor som arbetslöshet (inte alls invandringens fel)"

Nej, det är givetvis i grunden invandringspolitikens fel att så många invandrare är arbetslösa. Har man en invandringspolitik som till största del består av en stor humanitärinvandring (där den invandrade t ex kan vara åldrig, analfabet eller helt arbetsoförmögen) utan koppling till arbetsmarknadens efterfrågan ber man om trubbel, särskilt om landet ifråga redan har massarbetslöshet. Sådan invandringspolitik handlar om humanitär biståndsverksamhet och sådant kostar och kommer svårligen att kunna bli samhällsekonomiskt lönsamt.

"När det gäller att uppdatera hemsidan med brott är förresten Sverigedemokraternas kusiner i Nationaldemokraterna 'bättre'"

Sverigedemokraterna har inget med den lilla rasistsekten ND att göra. ND:s kusiner är snarare NSF, då båda partier anser sig tillhöra samma "nationella rörelse" och i stort delar samma ideologi och politiska målsättning.

Johan sa...

1. expo är inte mer underligt än att de är högt respekterade av de flesta utom just de partier och organisationer expo granskar... (iofs inte så konstigt)

2. men var det inte en invandrare som gick med i sverigedemokraterna, engagerade sej men sedan hoppade av och sa något i stil med "jag trodde de vill arbeta för sveriges bästa, men de ville ju bara göra livet surt för invandrare".

3. men kriminalitet har ju alltid varit överrepresenterat bland de svagare grupperna i samhället, och där är invandrarna överrepresenterade. eller menar du att invandrare på något vis är mer benägna att gå brott just pga sin härkomst?

och det är ingen hemlighet att invandrare ÄR överrepresenterade inom vissa brott. men då hänger det oxå påfallande ofta ihop med vart dom bor.

överfallsvåldtäker är åt helvete och fullkomligt vidrigt. samtidigt som det utförs försvinnande överfallsvåldtäkter i jämförelse med det våld som utövas mot kvinnor i hemmen eller av vänner och bekanta. mäns våld mot kvinnor är i första hand en värderingsfråga. där har jag inte sett något engagemang från Sverigedemokraterna.

4. Nationaldemokraterna kommer ju ur Sverigedemokrarerna. Så nog finns det en viss koppling. Även ifall jag inser att ni vill fjärma er från dem...

vem är du förresten?

Johan sa...

stoppa in ett "få" i det jag skrev om överfallsvåldtäkter ovan.

Anonym sa...

"1. expo är inte mer underligt än att de är högt respekterade av de flesta utom just de partier och organisationer expo granskar... (iofs inte så konstigt)"

Du tycker inte att de gått lite väl hårt åt människor som bara velat föra en öppen och allsidig debatt om invandrings- och integrationspolitiken? Och är de verkligen "högt respekterade av de flesta"? Jag tror inte att det är så många som överhuvudtaget känner till att Expo existerar, än mindre tar del av deras alster. De böcker du läst är väl knappast några kioskvältare.

"2. men var det inte en invandrare som gick med i sverigedemokraterna, engagerade sej men sedan hoppade av och sa något i stil med "jag trodde de vill arbeta för sveriges bästa, men de ville ju bara göra livet surt för invandrare"."

Det kan jag inte påminna mig om.

"3. men kriminalitet har ju alltid varit överrepresenterat bland de svagare grupperna i samhället, och där är invandrarna överrepresenterade. eller menar du att invandrare på något vis är mer benägna att gå brott just pga sin härkomst?"

Större delen av invandrarnas överrepresentation kan inte förklaras av ett ogynnsamt utfall vad gäller socioekonomisk status, bostadsort etc. Det har en BRÅ-rapport fastslagit. Rapporten var inne på att invandrarna kanske debuterat i brottslighet i hemlandet, dvs vi importerar kriminella genom vår invandringspolitik. Det här med sociokulturella skillnader har väl också framförts som en förklaring, av folkpartiets Rojas bl a.

"och det är ingen hemlighet att invandrare ÄR överrepresenterade inom vissa brott. men då hänger det oxå påfallande ofta ihop med vart dom bor."

Nej, det har ju en BRÅ-rapport vederlagt.

"överfallsvåldtäker är åt helvete och fullkomligt vidrigt. samtidigt som det utförs försvinnande överfallsvåldtäkter i jämförelse med det våld som utövas mot kvinnor i hemmen eller av vänner och bekanta. mäns våld mot kvinnor är i första hand en värderingsfråga. där har jag inte sett något engagemang från Sverigedemokraterna."

Inte? Nog tycker jag att de har gjort klart att de ser allvarligt på våld mot kvinnor.

"4. Nationaldemokraterna kommer ju ur Sverigedemokrarerna. Så nog finns det en viss koppling. Även ifall jag inser att ni vill fjärma er från dem..."

Det var några uteslutna sverigedemokrater som startade partiet, ja. Partiet kom sedan att rekrytera inte minst ur nazirörelsen och att överhuvudtaget stå denna nära.

"vem är du förresten?"

En politiskt intresserad filur, som dock inte är politiskt aktiv eller ens medlem i något parti.