Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, augusti 09, 2006

Föreningsfrihet, eller?

Häromdagen kom inbetalningskortet från studentkåren vid Högskolan i Borås, och kåravgiften måste jag avlägga för att få studera.

I Sverige råder föreningsfrihet men ändå är det obligatoriskt att som halvtidsstudent eller mer vid en högskola eller ett universitet vara med i studentkåren! Det tycker vi gröna är fullkomligt vansinnigt. Man kan inte tvinga någon att vara med i en förening. Att avskaffa kårobligatoriet är något vi gröna är överens med borgarna om, vilket ger majoritet i riksdagen. Ändå faller alltid förslaget när det blir votering eftersom två borgerliga och före-detta kåraktiva riksdagsledamöter röstar mot partilinjen.

Nu tror jag faktiskt att de flesta studenter, däribland jag själv, skulle fortsätta betala kåravgiften. Den ger ju faktiskt en del och studentkårer är en schysst grej. Men genom att medlemskapet var frivilligt skulle kårerna tvingas anstränga sej mer för att bli attraktiva och verkligen erbjuda sina medlemmar något. I kårval deltar sällan speciellt många studenter - varför? Jo, därför att studentkåren för en anonym tillvaro på de flesta håll.

Avskaffa kårobligatoriet och låt studenterna tänka själv.

1 kommentar:

brother sa...

tycker inte att det är riktigt så enkelt som du vill få det att låta, men jag har ingen finfin lösning på det så vi låter det vara.

vi har extremt dåliga siffror på våra kårval så på den sidan har du ju helt rätt, i våras när jag valdes in var ungefär 1% av medlemmarna närvarande.