Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, augusti 05, 2006

Att ha eller inte ha Pinocchio

Blir pinocchiostatyn en lokal stridsfråga i Borås?

Bakgrunden, ifall jag fattat den rätt, är att en privat donatör förklarade sej villig att stå för en stor del av kostnaden för en gigantisk pinocchiostaty vid Allégatans södra ände. Granne med lokaltidningens tegelröda koloss och ett stenkast från min egen lilla lägenhet.

Ärendet gick ganska snabbt och ingen hängde nog riktigt med, innan kulturnämnden var enig ("Pinocchio skulle det bli") och den värsta insändarstormen i lokaltidningens historia bröt ut.

Onekligen är det rätt coolt att tänka sej en gigantisk staty vid Allégatans södra ände, väl synlig från motorvägen (ja, det går en motorväg rakt igenom stan) och Kungsleden. Å andra sidan... Pinocchio?

Exakt vart ärendet hamnat nu har jag ingen aning om. Hela sommaren har det varit tyst. Själv skulle jag väl inte tycka statyn vore en katastrof, även ifall jag inte är eld och lågor över motivet i sej. Men har lite svårt att förstå den massiva insändarstormen. Återstår att se ifall något parti väljer att profilera sej som Pinocchiomotståndare. Har ryktats att sossarna är lite sugna. Den som lever får se.

Inga kommentarer: