Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, juli 14, 2006

Om fastighetsskatten

Jag är villabarn. I princip född och uppvuxen i villa. Det gäller även nästan alla mina barn- och ungdomsvänner. Och häromdagen kom jag att tänka på något märkligt, jag hörde aldrig mina egna eller kompisarnas föräldrar gnälla över fastighetsskatten när vi växte upp.

Mycket hörde jag gnäll om under uppväxten. Invandrare, arbetskamrater, grannar, matpriser, vädret, politiker eller för den delen det uppväxande släktet. Men aldrig fastighetsskatten.

Antingen har något förändrats dramatiskt sen jag flyttade för 5-6 år sedan, eller så lever Villaägarnas riksförbund i sin egen värld. Där fastighetsskatten är ett stort hot mot människans väl och ve. Där varje villaägare ligger sömnlös nätterna igenom och oroar sej för fastighetsskatten.

Gnällhögern i Villaägarnas riksförbund säger sej företräda den genomsnittlige villaägaren - tillåt mej tvivla.

Dock vill även jag och Miljöpartiet ta bort fastighetsskatten och ersätta den med en kommunal avgift, baserad på miljöpåverkan. Men det finns viktigare frågor just nu. Och borgarnas populism ger jag inte mycket för.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En orsak är nog att taxeringsvärdena skjutit i höjden pga låg ränta, stark ökning av disponibla pengar för de rika, osv.

Taxeringsvärdena vill folk tydligen frysa. Men även det är vansinne, då husen ju MÅSTE taxeras marknadsmässigt, folk dör ju, skiljer sig, etc. Och då måste ett marknadsvärde på huset vara relativt korrekt.

Jag förstår inte varför just fastigheter INTE ska beskattas...när så mycket annat beskattas. Skatter är ju ett sätt för staten att få inkomster, samt omfördela resurser i samhället från de rika till de fattigare. Jag antar att det är det sista som folk tycker är orättvist. De rika har inte fått det tillräckligt mycket bättre, tydligen.

Sen drar såklart villaägarna alltid fram moster Agda på nån ö i Bohuslän, vars torp blivit värt 10 miljoner pga nyinflyttade grannars rikedom. Men där kan begränsningsregler rätta till. Då blir ju nackdelen att nolltaxerare 'slipper undan', men, då kan man väl beskatta köpet eller försäljningen av huset hårdare.

Jag tycker vi ska ha en statlig fastighetsskatt, sen får gärna kommunen också ta ut avgifter där det är rimligt.

Folk är som sagt inte alltid rationella. Tänk bara på miljöskatterna på bensin. Vem klagar högst? Motormän i BMW, snubbar som med tanke på värdeminskning, försäkring, etc, betalar 40-50kr/mil de kör. Och då kan väl inte några skarva kronor i miljöskatter spela nån roll?

MKt_hungrig

Anonym sa...

Jag vill ju för övrigt ha någon form av progressiv skatt på ägande av land och fastigheter, företag inräknat. Så att Godsägar Persson hade fått betala fett för sitt herresäte, istället för att använda det till att smita undan skatt.

/MKt_törstig