Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, juli 06, 2006

Ölen

Nykterhetsorganisationerna gör ett mycket viktigt arbete, och det är tvivelsutan ganska många som borde lyssna mer på dem. Men det finns ett nykteristkrav jag inte har någon förståelse för, och det är deras önskan om att folkölen ska in på systembolaget. Jag kan inte inse hur detta vore bättre för folkhälsan. Man skulle bara utplåna folkölet. 3,5:orna är i dagsläget dyrare än flera starkölssorter. Och väl på plats på bolaget, vem skulle då välja dyr folköl framför billig starköl?

Visst är folkölen för många den första bekantskapen med alkoholen (*räcker opp en hand*), men genom EU-medlemskapet så dräller det ju av billig tysk fulöl lite här och var. Det är ett större folkhälso- och alkoholpolitiskt problem.

I övrigt är jag för en restrektiv alkoholpolitik. Systembolaget är en bra institution och införselkvoterna av idag är orimligt höga.

Men folkölet har inget på systembolaget att göra.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vore bättre att få in cigaretterna på systemet istället.

Folköl bör få vara kvar i butikerna tack vare namnet. Och dricker man sig full på folköl så förtjänar man det. Bra som i dagsläget dock att 2.8-burkarna är mycket billigare.

I värmen som råder nu föredrar jag dock kallt is-te...:)

/MKt_hungrig

Rasmus Ling sa...

Håller helt och fullt med dig. Folkölen konkurrerar med att den är lättillgänglig, är den inte det kommer godare, billigare men farligare starköl hinkas.

Anders Wallner sa...

Åh, jag visste inte att det var internationella "mucka med UNF"-dagen? ;)

Anonym sa...

Jag vill för övrigt slå ett slag för lättölen. Klart underskattad dryck.

MKt_regnsugen

Johan sa...

MK. lättöl?! hmpf. i övrigt instämmer jag i att folkölens namn gör det givet att den ska finnas i butikerna. och jag tror mp har ett gammalt kongressbeslut som säger ngt i stil med det du skriver om cigaretter.

rasmus. jepp! även ifall de godaste starkölen kostar lite mer :)

anders. finns så många internationella dagar nuförtiden - helt okej om du inte hänger med.

Rasmus Ling sa...

men även billig starköl, typ en vanlig falcon export för 10 spänn, är klart godare än falconfolkis.
Vill slå ett slag för Kopparberg The beer, kravöl för 11:80. Men den dricks väl alleredan?

Johan sa...

den där kravölen är okänd för mej, men ska kolla opp den. vill alltid upptäcka nya goda öl.

och ja, starköl är godare än folköl.

Anonym sa...

Konstigt eg. att inte all bra öl/vin siktar efter att vara ekologiskt. Ska di ha bästa humlet, kornet, vad är då mer rimligt än att det är ekologiskt?

Och vingårdar, som skryter över att di har så fantastiskt säregen jord, mineraluppsättning, etc, inte ska väl de använda konstgödsel och andra kemiska cocktails?

Ok, jag inser att många prestigeviner faktiskt är mer eller mindre ekologiska, och att en anledning till att de inte är märkta så är att de ibland måste kunna ta till antisvampmedel etc. Men det finns helt klart en marknad för ekologisk alkohol.

Ekologisk cider är det också dåligt beställt med. Har iofs druckit det på krog i Göteborg...nån gång...nånstans...

Bra folköl är iaf bättre än dålig starköl...och sluta nu klaga på lättölen, den är ju fantastisk till pizzan eller pytt-i-pannan ;)

Själv vill jag gärna ha en Absolut KRAV. :)

/MKt_nytkerist