Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, juli 22, 2006

En fundering över ett verb



Idag gästbloggar Lise Nordin, mp-Sjuhärads toppnamn till riksdagen.

Var får jag och min cykel vara?

Igår var jag i Göteborg och skulle cykla till Grön Ungdoms kansli. Jag hade Svenska Akademin i hörlurarna, solen sken och min rostiga cykel från 1934 skulle luftas. Allt var perfekt förutom att jag var tvungen att trängas med bilarna.

Göteborg skryter om att vara en stad för cyklister. Men det finns sällan smidiga cykelbanor på de sträckor jag ska ta mig. Detta leder till en känsla av att alltid vara i vägen på min cykel, och jag är en konflikträdd människa som inte vill vara till besvär för sina medmänniskor. På gatan blir bilisterna arga för att de måste ge mig lite utrymme vid väggrenen och på trottoaren stör jag fotgängarna. Samtidigt irriterar det mig att jag får skuldkänslor och känner mig i vägen. Det är ju bilisterna och inte jag på min cykel som släpper ut koldioxid. Mitt cyklande borde istället uppmuntras eftersom det leder till ökad livskvalitet både för mig och alla andra.

Men på vägen hem kände jag mig ändå som en vinnare - för jag lovar att jag känner mig mycket lyckligare flåsandes i backarna med solen i ansiktet och skön musik, än de som sitter i en bil i trängseln i centrala Göteborg.

Sommarhälsningar
Lise Nordin

6 kommentarer:

brother sa...

tycker det är kul att ha ett språkligt fel i andra meningen med tanke på titeln på inlägget.

ja. jag är en surgubbe!

Johan sa...

eyh! titeln hittade jag på. så alla eventuella misstag är mina egna.

brother sa...

även de där du inte läser innantill antar jag. det luktar itako... prova skillnaden på var och vart.

Anonym sa...

Ett problem i Göteborgs cykellandskap är alla nötter som envisas med att GÅ på cykelbanorna. Helt livsfarligt. Speciellt barn, turister, pensionärer, mammor, hundägare, företagare, foppollshuliganer, gubbar i keps, kärringar i hatt, ja, folk flest brukar bete sig som kamikazevandrare så fort de närmar sig en cykelbana. Fyllona är däremot rätt bra på att hålla sig undan.

Nu under Gothia Cup, huliganträffen för barn i alla åldrar, har man i praktiken fått cykla i gåfart på Avenyns cykelbanor.

Jag har en idé om att cykelbanorna bör göras ungefär 5cm höga, så att de lättare syns. Nu är de ju ofta nersänkta, vilket ju aldrig kan vara bra.

Bilar är såklart också ett otyg. En del parkerar mitt i cykelbanan, något som alltför sällan leder till böter eller fängelse. Andra uppmärksammar inte cyklister utan sätter glatt ut motorhuven i cykelbanan i väntan på att köra ut från parkeringsplatser etc.

I rättvisans namn cyklar dock många som idioter, till och med cyklar en del utan ljus på kvällen.

/MKt_cyklist

Anonym sa...

I really enjoyed looking at your site, I found it very helpful indeed, keep up the good work.
»

Anonym sa...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»