Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, juli 17, 2006

Den gröna regeringen!

Med exakt två månader kvar till valet kan jag med stolthet presentera den gröna skuggregeringen signerad mej själv.

Jag brukar ju hävda att inget parti bör ha egen majoritet, och det menar jag fortfarande, emellertid har den svenska politiska historien visat att egen majoritet inte alls är nödvändigt.

I det ovissa läget som kommer uppstå efter valet i höst när ingen självklar regeringsbildare finns och klimatkatastrofen står och bankar på dörren räknar jag givetvis med att vissa kloka ledamöter från vänstern, folkpartiet, centern och sossarna kommer stödja en i huvudsak grön regering. I synnerhet som den lovar att arbeta för breda lösningar och dessutom innehåller en del experter från andra partier.

Statsrådsberedningen
Statsminister: Birger Schlaug (-) - gammal är ändå äldst
Vice statsminister och demokratiminister: Zaida Catalan (mp) - hon kan visa gubbarna

Finansdepartementet
Finansminister: Karin Jansson (mp) - om social ekonomi ska bli verklighet så
Kommunminister: Eva Theén-Johansson (mp) - tjugufem år i kommunpolitiken

Utrikesdepartementet
Utrikesminister: Gustav Fridolin (mp) - från Vittsjö till Världen
EU-minister: Max Andersson (mp) - kommer vi inte ur EU med den här ministern går det nog aldrig
Bistånds- och migrationsminister: Ellinor Scheffer (mp) - erfarenheterna från Chile kommer väl till pass

Justitiedepartementet
Justitieminister: Jan Guillou (-) - även en grön regering behöver stöd utifrån

Jämställdhets- och integrationsdepartementet
Jämställdhetsminister: Gudrun Schyman (fi) - Guillou och Schyman i samma regering, oslagbart!
Integrationsminister: Mehmet Kaplan (mp) - sakkunnig som få

Socialdepartementet
Socialminister: Bengt Westerberg (fp) - självklart ska en socialliberal ha posten
Folkhälsominister: Anna Röd Johansson (mp) - juristprogrammet får vänta
Vårdminister: Mona Jönsson (mp) - när hon lämnar riksdagen så blir det Rosenbad istället

Kulturdepartementet
Kulturminister: Alexander Chamberland (mp) - mediekritiken kommer väl till pass

Utbildningsdepartementet
Utbildnings- och forskningsminister: Mikaela Valtersson (mp) - kan frågorna
Skolminister: Tomas Eriksson (mp) - för att få lite balans på departementet

Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet
Samhällsbyggnadsminister: Maria Wetterstrand (mp) - ett givet val
Miljöminister: Anders Wijkman (kd) - han och Maria kompletterar varandra utmärkt
IT-minister: Henrik Dahlström (mp) - självklart ska en grön regering ha en IT-minister

Näringsdepartmentet
Näringsminister: Peter Eriksson (mp) - en duktig karl
Infrastrukturminister: Karin Svensson-Smith (mp) - mer järnväg åt folket
Glesbygdsminister: Marie-Helena Ohlsson (mp) - Jokkmokks starka kvinna

Försvarsdepartementet
Försvarsminister: Per Gahrton (mp) - med Per som försvarsminister deltar vi i alla fall inte i någon EU-armé

Jordbruksdepartementet
Jordbruksminister: Åsa Domeij (mp) - såklart

Gruppledare för riksdagsgruppen blir Ulf Holm och Åsa Romson.

Bland statssekreterarna och de sakkunniga som anställs på departementen finns bland annat Agnes Sandstedt (utbildningsdepartementet), Valter Mutt (finansdepartementet), Tony Johansson (socialdepartementet), Peps Persson (kulturdepartementet), Laleh (jämställdhets- och integrationsdepartementet) och Laszlo Gönczi (näringsdepartement).

Fatta hur bra det skulle bli.

14 kommentarer:

Anders Wallner sa...

Åh, en sån här har jag också gjort, med människor från olika delar av den gröna rörelsen: Mp, miljö-, freds-, solidaritets- och likarättrörelserna. Måste leta reda på den.

Minns att Fridolin, Catalán och Wetterstrand var med på den också.

Johan sa...

bara att publicera!

Max Andersson sa...

Bra idé. Bra ministrar. :-)

Anna Röd sa...

Men Hallå! ska JAG bli minister? Det var oväntat. Varför folkhälsa och inte något med miljö?

Är det en del av charmoffensiven?

Johan sa...

Du dricker inte alkohol. Därför folkhälsominister. Och att du skulle bli minister är väl ändå inget konstigt?

brother sa...

zaida <3
westerberg, jo jag gillar honom fortfarande trots allt =)

Johan sa...

brothaa. glädjer mej att höra :)

Rasmus Ling sa...

Helt okej, men jag skulle ha en mindre regering. Min är under uppbyggnad, det tillkommer då och då ytterliggare ett namn. Tror den är uppe i 7-8 personer nu.

Johan sa...

Tycker det är lite märkligt att ingen nämnt att det är så få invandrare i regeringen. Bara en förstagenerations och två andragenerations.

Men jag lyckades inte bättre.

Anonym sa...

Jag tycker ministären bör breddas. Bland annat bör "existensminimum-ministrar" införas. Lämpligen två stycken, varför inte Godsägar Persson och Fredrik Rikfeldt.
(dessa två ministrar ska då givetvis leva på just existensminimum för att på bästa sätt kunna utföra sitt arbete)

Men klart intressant. Bland annat Guillou :) Annars finns det såklart namn jag inte känner till, och sådana jag inte håller med om.

Skulle vilja se mig själv som jordbruksminister, med "utökade befogenheter" förresten...då skulle det bli andra bullar, eller, åtminstone KRAV-märkta sådana. *slipar lien*

MKt_rödgrön

Johan sa...

men platsen som Åsas statsekreterare är ledig, MK :)

existensminimum-ministrar är en intressant idé. men jag vill inte ha Persson och Reinfeldt i min regering. faktiskt inte.

Anna Röd sa...

Egentligen tycker jag nog att det hade varit roligare att bli modeminister. Men den posten finns ju inte, så jag får väl nöja mig med folkhälsan.

Är det svaret på om det är nåt konstigt med att jag skulle bli minister?

Johan sa...

du kan ju alltid begära förflyttning till näringsdepartmentet, där kanske finns plats för en modeminister? eller kanske ännu hellre kulturdepartementet?

helgonblomma sa...

okej ... vart kan jag skicka min låååånga lista över nödvändiga AMS-ändringar? :) :)

//helgonblomma