Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, juni 06, 2006

Världsmedborgarskap, jatack.

Nationaldag - jaha?!

För några år sedan fattade fem nyanser av grått, sossarna och det borgerliga blocket, beslutet att nationaldagen skulle bli helgdag. Jag ser detta som ett sätt att medelst konstgjord andning försöka konstruera en folklig nationaldag. Men nationaldagen finns inte hos folk. Den existerar inte i verkligheten. Den är skapad. En nationaldag måste väl ändå komma underifrån?

Dessutom lever vi i en värld. Läs igen - en värld! Att då klamra fast vid nationalstaten är isolationistiskt, reaktionärt och närmast fånigt. Och fem nyanser av grått snodde dessutom en långhelg när de tog bort annandag pingst och gjorde nationaldagen till helgdag istället.

Själv fyller jag nationaldagen med ideellt politiskt arbete. Och lite lättja.

Och skulle fem nyanser av grått verkligen vilja ha en folklig nationaldag hade de gjort midsommar till nationaldag för länge sedan.

9 kommentarer:

Rasmus Ling sa...

Äh, bort med alla röda dagar!

Johan sa...

rasmus. japp. låt individen bestämma själv

Anna Röd sa...

jag vet inte om jag håller med om det där ändå. Jag tror att det kan vara bra med någon dag per år som de flesta i ett samhälle är lediga allihop och har möjlighet att umgås, nåt som går lite längre än ett vanligt veckoslut. Men det känns inte som om nationaldagen eller er religiösa högtider är de bästa tillfällena för det.

Johan sa...

men då finns det ju inga kvar utom möjligen midsommarhelgen. och det går ju inte skapa nya allmäna helgdagar.

Anna Röd sa...

man kan ta bort alla gamla och skapa till en eller två nya, religiöst och partipolitiskt obundna. Och sedan låta folk ta ut röda dagar som semester. Det tycker jag verkar bra inför framtiden. Lite svårt med de som inte jobbar dock.

Anonym sa...

Jag ägnade nationaldagen åt att gå till Liseberg och titta på blommorna. Det var gratis inträde, dock endast mellan 12-14 vilket var dåligt för ett offentligt nationaldagsfirande som pågick längre. Tror jag iaf, jag höll mig borta från sångkörernas närhet.

Hur som helst, såg många icke-svennar där. Samt foppollshuliganer. Om jag får göra en liten gissning så kommer nationaldagsfirandet att bli populärt främst bland de mindre pengastarka eller utbildade grupperna i samhället. Samt i vissa delar av konservativa eliten. Många bildade personer, eller personer som vill stå över pöbeln, kommer nog att snabbt börja ta avstånd från nationaldagen då de inte vill förknippas med ungen nationalism.

Vill inte klanka ner på obildade fattiglappar, då jag själv starkt kan identifiera mig, men i takt med att Sverige upplevs som mer svårdiffust att definiera så kommer folk (detta underbara ord) i allt större omfatting att inbilla sig tillhöra en gemenskap just på nationaldagen. Oj så lång mening. Men jag hoppas själv att vi kanske kan få lite mer landskapism och mindre nationalism på nationaldagen. Bättre med folk i Dalslandsdräkt än karolineruniform.

(Jag hatar ordet svenne, men finner inget alternativ i vokabuläret)

/MKt_rörig

Anonym sa...

Att jag menade "unken" nationalism och inte "ungen" insåg ni säkert, fast, det är rätt bra med "ungen" också kanske.

Jag vill för övrigt förbjuda barn att delta i nationaldagsfirande. (Dvs, på scen, i orkestrar, etc)

Kanske kan man sätta 15-årsgräns på det, men fan vet, Aftonbladets Ungt Val var ju inte så upplyftande. Fast kanske vore sänkt rösträtt bra. Eller inte. Menmen. Annan fråga.

/MKt_slarvig

Johan sa...

nu hänger jag inte riktigt med MK, fan vi måste ses snart och ta en öl eller tre.

men jag menar att nationaldagen är skapad och en riktigt folklig nationaldag måste komma underifrån. där är midsommar och valborg betydligt mer folkliga.

Anonym sa...

Tror inte öl hjälper mitt resonemang, även om förståelsen ju brukar öka med promillehalten.

Det jag menar är att även om denna dag i mångt och mycket är konstruerad, så kommer många att ta den till sig och göra den till sin egen. Kanske inte i norsk 17 maj-stil. Jag är med i en del forum där folk inte är politiskt aktiva, knappt ens intresserade, men JÄTTEMÅNGA tycker att det ska bli kul med riktig nationaldag, osv, och i stort sett varenda kommun fixar väl något jippo. FÖRHOPPNINGSVIS med lokal anknytning, att exv hävda Bohusläns skönhet är ju mycket mer sympatiskt än att hävda Sveriges. Exv.

Nä, jag skriver för rörigt, men jag är för hungrig för att lägga upp argumenten. Du får komma in på #pris eller förvarna i god tid innan du kommer till Götet nästa gång :)

/MKt_rostbiff