Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, juni 01, 2006

Röst & påverkan

Ungdomsminister Hallengren har insett det vansinniga i att den som fyller 18 måndagen 18 september 2006 inte får rösta, och öppnar nu upp för att det ska vara kalenderår och inte födelsedatum som gäller för att få rösta.

Jag är överraskad över att tydligen alla andra partierna utom moderaterna redan stödjer förslaget. Kanske rösträtt från 16-års ålder inte är en omöjlighet inom någon mandatperiod?

8 kommentarer:

Agnes sa...

Hade hon inte kunnat komma på det _lite_ tidigare... ;)

Anna Röd sa...

för ungefär två mandatperioder sedan?

Men avgjort ett steg i rätt riktning.

Rasmus Ling sa...

Ett litet steg för demokratin, ett stort steg för en sosseminister.

Anonym sa...

Enda goda argumentet för att få rösta det år man fyller 18 är att det kan gynna demokratin.

Annars tycker jag att åldersgränser bör hållas till födelsedatumet. Utom möjligen för moped, det bör man få köra det år man fyller 15. Samma med sprit, det bör man få köpa det år man fyller 20. Ja,på krogen bör man ju få komma in det år man fyller 18 också, annars kan det bli orättvist.

/MKt_skeptisk

Johan sa...

Fast MK, nu tycker jag du argumenterar lite osakligt.

hur menar du med åldersgränser och födelsedatumet? vill du ha att födelsedatumet i princip ska gälla med att åldrarna ska vara, precis som nu, differentierade?

Johan sa...

med=men

fan vet om det jag skrev gick att förstå

Anonym sa...

What a great site, how do you build such a cool site, its excellent.
»

Anonym sa...

I find some information here.