Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, april 03, 2006

Fundamentalisterna

Så gick då den inom Miljöpartiet ack så omtalade SVT-dokumentären Fundamentalisterna på teve igår kväll.

Dokumentären var faktiskt rätt okej, bra mycket bättre än de trailers som visats. Visst, den förenklade, överdramatiserade och gav en rätt schablonartad bild av läget. Men några egentliga nyheter framkom inte, det var verkligen inga dramatiska avslöjanden. Och de inom partiet som de facto använder begreppen "fundis" och "realos" är enligt mej inte så många. Jag har i alla fall inte träffat dem.

Medborgarlönsfrågan är dock kontroversiell, och blev på förra årets kongress något av en symbolfråga tycker jag. Är själv glad att visionen blev kvar i partiprogrammet. Men nog finns det betydligt mer aktuella stridsfrågor inom vårt gröna parti. Exempelvis EU-frågan, den berördes lite lätt, men stod knappast i dokumentärens fokus.

F.ö var väl i vanlig ordning Per Gahrton en av de som gjorde bäst ifrån sej.

4 kommentarer:

emma ode mp hallsberg sa...

Hejsan

Ja jag var själv ganska rädd efter att t.ex. ha sett programmet om kd. Inte för att jag gillar kd men det var verkligen ett vinklat program där man fokuserade på avarterna och några få extrema personer. de var faktiskt snällare mot mp även om jag, liksom du, anser att det finns viktigare frågor på agendan nu. Jag gillade dock skarp inslaget där lazlo ger hästen mat. men varför säger man flera gånger under programmet: "Peter Eriksson vill bli finasminister" när han i själva verket svarade att han inte hade lust att bli minister men att finansministerposten var viktig om man ville göra politik?

Johan sa...

Hej där.

Undrar hur många som satt hemma framför sina teveapparater igår kväll :)

Det var en hel del kul inslag, hemma från mp-ister eller från gamla kongresser.

Du har iofs rätt, men säger han ngt sådant hänger de såklart på. Och om vi nu ska sitta i regering ser jag det som en självklarhet att finansministerposten ska vara vår.

Anonym sa...

Lazlo är cool. Peter Eriksson ser jag som en pragmatiker, sympatisk, trevlig, kunnig, men han har för få blommor i skägget för att framstå som riktig miljövän.

För övrigt är maskrosor vackra.

/MKt_anonume

helgonblomma sa...

vet någon om programmet går att se på nätet någonstans? typ arkiv?
har ingen tv ju :)