Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, mars 29, 2006

Shalom Adaktusson

Lars Adaktusson rapporterar från Mellanöstern i nattens Rapportsändningar. Jag undrar vilket språk han använder när han jobbar därnere. Han kan varken prata arabiska eller hebreiska. Tänk er en Brysselkorre som inte kan franska.

Centern löpte förresten linan ut och stödde oss andra så det blev bordläggning i riksdagen. Min gamla förhoppning om ett grönt block i riksdagen fick sig ett uppsving, lär väl hålla sig till jag ser Maud Olofsson i teve igen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det sägs att Adaktusson är både frikyrklig och israelvän, så, han har nog polare som kan hebreiska :)

Hittar i hastigheten inga belägg för hans israelvänlighet, förutom Staffan Heimerson som i Aftonbladet berömmer Adaktusson för att trots israelvänligheten ha en hög integritet. Till skillnad från Siewert Öholm antar jag :)

http://wwwb.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,151477,00.html

Hur som helst, SVT borde givetvis kunna hitta en person som mer obehindrat kan röra sig bland lokalbefolkningen (dvs, mestadels palestinier), men de kände väl att de måste skicka ner ett "tungt namn".

/MKt_anonume

Johan sa...

Det jag ville angripa var att de tunga utrikeskorrejobben tilldels som belöning och tack för lång och trogen tjänst snarare än kompetens.

Jag menar, det saknas knappast tevejournalister som snackar arabiska.

Men visst inser jag att den gode Adaktus har nån därnere som översätter åt honom, antagligen på regelbunden basis.

Anonym sa...

Hm, ja, och för att förtydliga mig så är det såklart inget fel att vara israelvänlig, bara man såklart är palestinavänlig också :)

När SVT vid enstaka "större" tillfällen flyger in "stjärnreportrar" så känns det ungefär som när TV4 under en hel säsong låter person A snacka om hockey, och så i slutspeletsveckorna så slängs person B in, trots att A bevisligen har mer erfarenhet. :) (sorry med sportjämförelsen)

Har nog förresten inte sagt förut hur bra din blog är, ett nöje att läsa den och alla vettiga kommentarer från vettigt folk. Har hittat till flera vettiga bloggar härifrån. Väldigt vettigt. Hm.
Ska kolla upp toppnamnet du tipsar om...

/MKt_anonume

Johan sa...

Men både israel- och palestinavänlighet känns som en antitesernas antites :)

tackar mjukast för de vänliga orden! det är skitkul att blogga.

Anonym sa...

Hm, om jag ska utveckla det här vidare så gör jag det nog på helgon, kanske, men jag är vänlig mot israeler, men ovänlig mot Israel :)